Fender Johnny Marr Signature Jaguar

Meer atypische en anti-held-achtige gitaarhelden dan Johnny Marr zijn er niet. Behalve de hardcore fans zijn er waarschijnlijk weinig mensen die een gitaarsolo van Johnny Marr na kunnen fluiten. Nou ja, in zijn tijd bij de Smiths – nog steeds een van de invloedrijkste en aanbeden Engelse bands van de laatste drie decennia – speelde Marr maar zelden een solo, tenminste in de zin van de scheurende, snuivende en vuurspuwende solo’s van bijvoorbeeld Jeff Beck.

Fender Johnny Marr Signature Jaguar gitaar reviewIn plaats daarvan was Marrs bijdrage een haast verheven manier om een verrassing te benadrukken of een song te ondersteunen. Ook al zit er niet veel vingervlug vuurwerk in zijn oeuvre, er  zijn  weinig mooiere en knappere licks dan het intro van “The Charming Man”. En de dreigende, puffende, van tremolo pulsen voorziene, Bo Diddly-op-salpeterzuur- riff  die “How Soon In Now”  aan de grond nagelde is heavy genoeg om Tony Lommi groen van jaloezie te maken.

Voor de fans van Marr en Smiths lijkt Fenders introductie van de Johnny Marr Jaguar vreemd en raadselachtig. Als lid van de Smiths wordt Marr het meest geassocieerd met Rickenbackers, Stratocasters, Les Pauls en Gibsons semi-hollows. En in zijn werk als sologitarist en begeleider werd hij vaker gezien met SGs en Telecasters dan met andere gitaren. Maar als één ding bij Marr hetzelfde blijft, dan is dat, dat hij nooit ophoudt te veranderen. Toen hij velen verraste met zijn overstap naar de indie-roc supersterren Modest House, zette hij ook gitaar-spotters op het verkeerde been door de Jaguar te omarmen. En toen Fender Marr de kans gaf om met zijn eigen versie van het model te komen reageerde hij met een slim, doordacht en schitterend uitgevoerd exemplaar van dit vaak verkeerd begrepen en ultra-expressieve instrument.

Een prachtige vreemde vogel

In wezen is de Fender Johnny Marr Signature Jaguar nog steeds een Jaguar. En dat betekent dat sommige mensen – in het algemeen degenen die van technisch raspen en high gain, blooz-rawk-janken houden – het niet zullen vatten. Maar Marrs verfijningen van Jaguar kenmerken, die spelers aan de wal ergeren, maken het een heel andere en veel beter bespeelbare gitaar.

elektrische gitraar Fender Johnny Marr Signature JaguarDe kast is prachtig uitgebalanceerd, een van de onbezongen sterke punten van elke Jaguar. Maar in dit geval vroeg Marr om een paar belangrijke, het speelgemak verhogende, aanpassingen – waarvan de belangrijkst zijn de meer buikige vorm van de achterzijde van de gitaar en de rondere kromming van het bovenblad, die Marr ontleende aan een midden 50-er jaren Stratocaster.

De gitaar heeft een kort gemensuurde hals, die voor mensen die gewend zijn aan de 25.5” lengte van de Fenders, krap kan aanvoelen. Marr modelleerde de hals naar een bepaalde Jaguar uit zijn collectie uit 1965 die een dikker, steviger profiel had en het verschil in gevoel tussen deze Jaguar en de meeste uit de jaren zestig en heruitgegeven exemplaren is merkbaar. Hij voelt zwaarder, robuuster en soms zelfs meer als een Les Pauls, en hij geeft een soort van evenwicht, dat aantrekkelijk is voor grote bands, en het spelen van lange oefensessies of een gig minder vermoeiend maakt.

Het is altijd een voorwerp van liefde of haat, hoon of aanbidding, maar de brug en vibrato eenheid ( of “synchronized floating tremelo” zoals elke toegewijde fan van de Jazzmaster of Jaguar het kent)  is op de Johnny Marr Jaguar aanmerkelijk beter. De brug is in feite gepikt van een Mustang – geen ongebruikelijke modificatie onder Jazzmaster en Jaguar spelers, die de gladde en steviger zadelhouders van de “Stang” prefereren.  De brug is ook beter geworden door de montage ringen die slippen voorkomen. Ondertussen zit de lange tremolo handel van de Jaguar nu beter op zijn plek gemonteerd, geholpen door een ring die voorkomt dat de arm vrijelijk kan slingeren en er zo voor zorgt dat je het dicht bij de hand kunt houden, of juist goed uit de weg.

slimme en praktische elektronica, geweldige elementen, supermuzikaal vibrato systeem

De belangrijkste verandering in de Johnny Marr Jaguar is het schakelschema voor de elementen en de regelaars. Waar een klein aantal spelers (waaronder deze recensent) het originele schakelschema – met zijn combinatie van filters en lichte en donkere potentiometers – extreem veelzijdig vonden, vinden de meesten dat  meer een doolhofachtige ellende. Als je in het laatste kamp zit kun je Marrs verbeteringen nog steeds pietluttig vinden, maar  ze zijn desalniettemin meer gestroomlijnd en effectief en het ding maakt de Johnny Marr Jaguar een heel nieuwe gitaar in de Jaguar stijl.

Fender Johnny Marr Signature Jaguar gitaren

De elementen zelf zijn Bare Knuckle eenheden gevormd naar een van Marrs favoriete’62 Jaguar sets, maar beide elementen zijn met dezelfde polariteit gewonden om een meer gericht geluid te krijgen. Het zijn echter schakelmogelijkheden, die de klank van de Johnny Marr Jaguar werkelijk laten uitdijen naar buiten wat tot nu toe bekend was in de wereld van Jaguar.

De traditionele schuifregelaars van de Jaguar zijn vervangen door een bladvormige 4- keuze schakelaar – een welkome verandering voor iedere Jag speler die de schuifjes vast moest zetten met tape om te voorkomen dat hij ze per ongeluk verschoof. Positie 1 tot en met 3 ( brug, brug en hals, en hals element) zullen elke  Jaguar speler, of als je wilt Telecaster plukker,  genoegzaam bekend voorkomen.

Maar de vierde positie combineert de hals en brug elementen in serie en creëert daarmee in feite een humbucker  uit de twee elementen die de output wezenlijk opvoert. Het chromen paneel op de bovenste hoorn dat normaal thuishoort  bij een Jaguar rhythm circuit controls (een circuit schakelaar en volume en toon met donkerder potentiometerwaarden) geeft nu plaats aan de high-pass filter voor alle elementen die traditioneel onderdeel zijn van het standaard trio schuifregelaars van de Jaguar. De bovenste hoorn geeft ook plek aan de treble boost schakelaar voor de humbucker stand. Samen geven ze je vingers een assortiment aan klanken dat daadwerkelijk nog meer gevarieerd en functioneel is dan het originele circuit.

Jammin’ with Johnny

Jaguars kunnen heen en weer bewegen tussen veel gemoedstoestanden. De Johnny Marr zou wel eens de gevoeligste van allemaal kunnen zijn. En dus kan deze gitaar, als je in een band speelt met een sterk uiteenlopend repertoire, een vocalist begeleidt of houdt van muziek met veel licht en donker, een groot gebied bestrijken.

Fender Johnny Marr Signature Jaguar review elektrische gitaar

De tonen van het brug element zijn op de Johnny Marr wat minder puntig en bonzend dan op je gemiddelde Jaguar. En je krijgt niet aanzienlijk meer sustain dan bij een standaard Jag (misschien de meest gehoorde klacht tegen het merk) maar het brug element heeft een breder spectrum, waaronder wat meer nadruk op de meer duistere schaduwen wat enkele noten wat ronder en parelender doet klinken – en geeft zo de akkoorden een mooi soepel karakter dat geweldig klinkt uit een blackface Fender Deluxe op bijna elk volume.

review elektrische gitaar Fender Johnny Marr Signature JaguarHet halselement is slank en gespierd – geenszins lomp of met high output zoals een humbucker, maar tegelijkertijd slank en rijk in het lage tonen bereik en het is in staat een band of opgenomen mix te verrijken  zonder frequentie-bandbreedte in beslag te nemen.  Het klinkt ook prachtig met een klein beetje pedaal compressie en delay – het stelt je in staat  van de zweverigheid van Jim-Hale-in-de-ruimte naar het zeilen van  David Gilmour te glijden, met alleen een klein beetje draaien aan de toon- en volumeknoppen.

De twee elementen samen in parallelle schakeling vormen een fijngevoelige combinatie – rijk van harmonische inhoud die je kunt strelen en masseren met een zachte aanraking van de soepele, sponzige tremolo. Toch, de twee elementen in serie is een openbaring en bij het schakelen naar de vierde positie wordt het signaal veel scherper en breder. De echte verrassing is echter het expansieve, prachtig aanhoudende lage tonen bereik. Bij lagere en midden volumes zijn de tonen van de lage E en A snaar warm en tegelijk krachtig, gedetailleerd en harmonisch gericht met een klein beetje, precies voldoende, natuurlijke compressie. Jazzy uitstapjes en zachte space-rock excursies met een dreunende zesde snaar klinken warm en sonoor – helemaal als je hem omlaag stemt naar D of C#. En met een blackface Deluxe wijd open gegooid rommelt de Jag met een donker, schor gegrom dat loopt van lichte overdrive tot  bijenkorf gezoem zonder dat hij ook maar iets van zijn diepe harmonische persoonlijkheid verliest.

Waardering GitaarZone

• gitaar Fender Johnny Marr Signature JaguarPro’s:
    Zeer groot bereik aan warme klanken. Stabiele stemming, Geweldig vibrato systeem.
  • Contra’s:
    Krappe hals voor grotere handen, korte mensuur en de elementen hebben met de lage output minder sustain.

Het oordeel: Fender Johnny Marr Signature Jaguar review

Met zijn slimme en praktische elektronica, geweldige elementen, supermuzikaal vibrato systeem en zelfs met de kleine verschillen als kleinere schakelaars die ongewild schakelen voorkomen is de Johnny Marr Jaguar een perfect voorbeeld van hoe een artiest met decennialange speelervaring  in duizenden verschillende stijlen dieper in het potentieel van een design kan kijken en de ontwerper kan helpen een betere gitaar te bouwen.

Marrs verfijningen zullen voor de speler die er van overtuigd is dat een Telecaster of Stratocaster de top is van functionaliteit en toonzuiverheid, waarschijnlijk geen verschil maken. En sommige Jaguar puristen zullen misschien foei roepen. Maar de speler die elke gitaar kan benaderen als een onbeschreven blad en die van het potentieel van elke gitaar kan genieten als een instrument van expressie, zal de Johnny Marr Jaguar een carnaval van klankmogelijkheden zijn.