Home Elektrische gitaar kopen tips

Elektrische gitaar kopen tips

De ultieme elektrische gitaar koopgids met tips.

Hoe kies  je een elektrische gitaar

elektrische gitaar kopen tips reviewsWie heeft er nooit van gedroomd gitaar te spelen voor een publiek van duizenden schreeuwende fans? We kunnen je waarschijnlijk niet helpen om beter te gaan spelen, maar we kunnen je wel de juiste gitaar in je handen te plaatsen! Deze koop-handleiding van GitaarZone geeft informatie die je kan helpen een elektrische gitaar te kiezen die heeft wat jij nodig hebt. Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie, want er is nog veel meer om rekening mee te houden als je een elektrische gitaar kopen gaat.

legende: = < 500€ | €€= 500€ – 1000€ | €€€= 1000€ – 2000€ | €€€€= > 2000€

RangGitaarprijs / review
1Fender American Professional Stratocaster€€€review binnenkort
2Gretsch G5422TG€€€€review binnenkort
3ESP LTD Deluxe EC-1000€€review binnenkort
4Fender Deluxe Stratocaster€€review binnenkort
5Fender Jimi Hendrix Stratocaster€€review binnenkort
6ESP E-II Eclipse DB Vintage Black€€€€review binnenkort
7Ibanez RG370AHMZreview binnenkort
8Ibanez IJRG200-BKreview binnenkort
9Yamaha EG112GPIIreview binnenkort
10 width=Squier Affinity Stratocasterreview binnenkort

Winkel voor Elektrische gitaren (beste aanbiedingen) »

In dit artikel:

  • De anatomie van een elektrische gitaar
  • Toonhoutsoorten: Klankeigenschappen
  • Drie klankkasten of body’s: drie verschillende klankkleuren.
  • Hoe een element jouw geluid beïnvloedt
  • Gitaarhalzen uitgelegd.
  • Doen frets er iets toe?
  • Waar op te letten bij een elektrische gitaar.

 

De anatomie van een elektrische gitaar

elektrische gitaar onderdelen tips

 

Toonhoutsoorten: Klankeigenschappen

Sinds de vroegste tijden dat er muziek gemaakt wordt, hebben instrumenten en houtsoorten een relatie en bij elektrische gitaren is dat niet anders. De houtsoorten die gebruikt worden bij elektrische gitaren worden vaak aangeduid als Toonhoutsoorten. Deze zijn algemeen bekend om hun mooie klank en langdurende toon (sustain), wanneer ze gebruikt worden om muziekinstrumenten van te maken. Het is van belang om op te merken dat hetzelfde hout verschillenden kenmerken heeft, afhankelijk van voor welk deel van de gitaar het wordt gebruikt.

De houtsoorten die hieronder worden opgesomd zijn de meest gebruikte toonhoutsoorten voor elektrische gitaren, maar je kunt ook andere tegenkomen. Ook al heeft een gitaar hetzelfde instrumentenhout als een ander, ze kunnen toch nog heel verschillend klinken.

Meest gebruikte toonhoutsoorten.

  • Elzenhout: Licht in gewicht met een uitgebalanceerde klank.
  • Essenhout: Open nerf met uitgebalanceerde klank, mooi voor transparante lak.
  • Lindenhout: Licht in gewicht met warme toon, met sterke middentonen.
  • Korina: Gemiddeld tot zwaar in gewicht, hele warme klank, weinig hoge tonen.
  • Mahonie: Gemiddeld tot zwaar in gewicht, heel warm en veel sustain.
  • Esdoorn: Gemiddeld tot zwaar in gewicht, heel helder en veel sustain.
  • Populier: Lichtgewicht hardhout, helder en sprankelend.

Meest gebruikte houtsoorten voor de hals

  • Esdoorn: Dicht, hard en sterk, heel helder klinkend en veel sustain.
  • Mahonie: Heel warme en vette klank.

Houtsoorten voor het fretboard.

  • Esdoorn: Dicht, hard en sterk, snel reagerend, heel heldere klank met mooie sustain.
  • Rozenhout: Speelt soepel en snel met heel warme klank.
  • Ebbenhout: Erg harde houtsoort, speelt soepel en snel, hele heldere klank met lange sustain.
  • Pau Ferro: Zeer harde houtsoort, speelt snel en soepel, helderder dan rozenhout, warmer dan ebbenhout.

Drie klankkasten of body’s, drie verschillende klankkleuren.

Elektrische gitaren zijn er in drie grondvarianten: solidbody, semi-hollowbody en hollowbody . Solidbody gitaren hebben een massieve klankkast. De hollowbody gitaar is net zo gebouwd als een akoestische gitaar met een compleet holle binnenkant. En de semi-hollow gitaar combineert  een massief centraal blok met een hollowbody ontwerp.

Winkel voor solidbody gitaren »

Winkel voor semi-hollowbody gitaren »

Winkel voor hollowbody gitaren »

Hoe een element  jouw geluid beïnvloedt.

Single-coil elementen

elektrische gitaar kopen single-coil elementDe eerste elektrische gitaren waren allemaal voorzien van single-coil (enkelspoels) elementen. Een single-coil element heeft maar één spoel met gewonden draad. Het kan een enkele magneet hebben, een enkele magneet met schroeven voor aan te brengen poolstukken of aparte magneetjes voor elke snaar. Ongeacht het aantal magneten en de manier waarop ze zijn aangebracht, is het nog steeds een single-coil element als het maar één met draad omwonden  spoel heeft.

Helaas is een spoel met draad met de bedoeling om een elektrisch signaal te produceren van een trillend magnetisch veld, ook een heel efficiënte antenne. Een spoel met (metalen) draad plukt elektromagnetische straling uit de lucht en we zijn overal omgeven door straling – belangrijkste is de wisselstroom-brom van bedrading in het gebouw, elektrische ruis van fluorescerende lampen en de meest recente bron van ruis, die gitaarspelers met een single-coil element dwars zit: de computer monitor. Kortom: single-coil elementen zijn gevoelig voor gebrom.

Het single-coil geluid

Single-coil elementen hebben een dun, zuiver en transparant geluid. Deze elementen zijn meestal ongeveer 2 cm breed en 7 cm lang. Single-coil elementen zijn gebruikelijk op Fender gitaren zoals de Stratocaster en de Telecaster, twee gitaren die erg veel voorkomen bij rock, country en popmuziek. Enkele van de meest bekende spelers op de Fender Strat zijn onder andere Jimi Hendrix, Eric Clapton, en Stevie Ray Vaughan. Beroemde Telecaster-spelers zijn onder andere Bruce Springsteen, Buck Owens en Johnny Paycheck.

Winkel voor gitaren met single-coil element(en) »

Humbucker elementen

Al in 1935 introduceerde Gibson het eerste elektromagnetische element, die men “bar” noemde. Het eerste model dat er mee werd uitgebracht was de “Hawaiian Electric” van Gibson, maar hij werd ook snel gemonteerd op het ES-150 model van 1936 en de banjo’s van Gibson van 1938. Beroemd gemaakt door Charlie Christian, pionier op de elektrische gitaar, was het “bar” element bijzonder succesvol. Zelfs vandaag nog is het bekend als het “Charlie Christian” element.

elektrische gitaar kopen Humbucker elementIn de vijftiger jaren van de vorige eeuw gaf Ted McCarthy, directeur van Gibson en een ervaren ingenieur, Walt Fuller en Seth Lover de opdracht een element te ontwikkelen dat niet gevoelig was voor gebrom (Eng.: hum) in de aanwezigheid van transformators, weerstanden en andere elektrische interferentie. Lover begon er in 1954 aan te werken en diende een  jaar later een patentaanvraag in voor een element dat werkte met twee spoelen om het gebrom tegen te gaan  of te blokkeren (Eng.: buck) dat algemeen bekend staat onder de naam “humbucker”.

Een humbucker gebruikt twee spoelen en twee magneten (of stel magneten) of pole pieces aan de tegenovergestelde uiteinden van een enkele magneet.  In tegenstelling tot wat je vaak hoort, is het onjuist, of op zijn minst erg misleidend, om te zeggen dat de twee spoelen “uit fase” zijn . Strikt gesproken wordt van elektrische spoelen zelf gezegd dat ze “in fase” zijn als ze in dezelfde richting gewonden zijn. Maar van elementen wordt gezegd dat ze “in fase” zijn wanneer de signalen die ze afgeven in fase zijn (het signaal van het ene element komt bovenop het signaal van de ander, in plaats van dat het signaal van de een dat van de ander vermindert).

In een humbucking element zijn de twee spoelen gewonden met een tegenovergestelde elektrische polariteit, maar de magnetische polariteit van de spoelen is ook tegenovergesteld. Zonder al te technisch te worden betekent dit simpelweg, dat elk element twee signalen afgeeft: het signaal van de trilling van de snaren, dat versterkt wordt en een vette, metaalachtige klank heeft, en het ruis-signaal, dat onderdrukt wordt.

Het double-coil geluid

double-coil elektrische gitaren kopenDe humbucker was gemonteerd op twee modellen van Les Pauls in 1957, de Goldtop Standard en de Les Paul Custom met drie elementen. Het warme gladde double-coil geluid is favoriet voor rock, blues en jazz. Waar de eerder genoemde gitaristen allemaal speelden op Gibson gitaren zijn de beroemdste gitaristen van wie het geluid verbonden is met dat van de  double-coil humbucker onder meer Jimmy Page, Joe Perry, John Lennon, BB King, Wes Montgomery en Chet Atkins.

Winkel voor humbucker elementen »

Veel gitaren hebben een combinatie van single- en double-coil elementen. Het is ook normaal voor een double-coil element dat er een schakelaar is, die één van de elementen uitschakelt om de speler een keuze te geven tussen singel- en double-coil.

 

Gitaarhalzen uitgelegd

elektrische gitaar halsMocht je het nog niet door hebben, geen twee gitaristen zijn hetzelfde en hun voorkeuren voor een favoriete gitaar lopen ver uiteen. Dat geldt ook voor gitaarhalzen – je kunt een bijna verbijsterende  hoeveelheid halzen vinden, aangeboden door verschillende gitaarbouwers! Maar we kunnen de kwestie van de halzen terugbrengen tot drie belangrijke factoren: het hout (soort en aantal onderdelen), de hals verbinding (neck joint, hoe de hals is vastgemaakt aan de body van de gitaar) en het profiel (de breedte, dikte en vorm).

Uit welk hout ben jij gesneden?

Of de hals van jouw gitaar uit een stuk is of gemaakt van twee of meer delen die op elkaar gelijmd zijn – dat maakt de hals meestal sterker –, de houtsoort die voor het maken wordt gebruikt, is een veel besproken onderwerp. De vragen richten zich op de “hardheid”, die bepaald wordt door de stevigheid van de houtnerf, en het gewicht, een cruciale factor voor het bouwen van een uitgebalanceerde gitaar. Hier volgt een korte beschrijving van de meest gebruikte houtsoorten voor halzen:

  • Esdoorn (Maple)– Deze houtsoort gebruikte Leo Fender voor de eerste gitaar met een massieve body (die bekend werd onder de naam Telecaster). Esdoorn heeft een gemiddelde hardheid en een gemiddeld gewicht, wat het goed doet zonder dat hals van de gitaar te zwaar word, waardoor hij omlaag trekt als je hem op een gewone manier vasthoudt. Fender maakte ook de toets (fingerboard of fretboard; de bovenzijde van de hals, waar je met je vingers de snaren op drukt) van esdoornhout (daarover straks meer).
  • Mahonie– Akoestische gitaren gebruiken deze houtsoort al heel lang voor de hals. Het is een beetje “flexibeler” dan esdoorn (en wat lichter). Zijn opvallend donkere natuurlijke kleur geeft een mooi contrast met een bovenblad van esdoorn of sparrenhout. Veel akoestische gitaren hebben ook de achter- en zijkanten van mahoniehout.
  • Rozenhout – Dit dicht generfde zware hout is er in een aantal varianten. Een ervan, Braziliaans rozenhout is nu zeldzaam en duur, het gevolg van te veel gebruik en ontbossing. Rozenhout wordt vaak gebruikt voor de toets vanwege zijn gladde, harde oppervlakte. Paul Reed Smith bouwt elektrische gitaren met rozenhouten halzen en veel bouwers van akoestische gitaren gebruiken het ook.
  • Pau ferro– Deze steeds populairder wordende vervanging voor Braziliaans rozenhout (de naam betekent letterlijk “ijzeren hout”) is zwaar en niet poreus, waardoor het makkelijk te lakken is en daarom populair voor hals en toets. Eén belangrijk feit: Pau ferro veroorzaakt bij ongeveer 15 % van de bevolking een allergische reactie.
  • Lindenhout (Basswood)– Met het oog op de relatief wijde nerf van deze houtsoort, wat het “zachter” maakt dan andere, wordt lindenhout zowel gebruikt voor vriendelijke geprijsde akoestische gitaren als voor het topsegment van elektrische. Parker Guitars geeft de lindenhouten hals een coating van carbon/epoxy hars met een uitzonderlijk licht, ongelooflijk sterk resultaat.

Geen pijn in je gewrichten door deze halzen!

elektrische gitaar hals kopenDe neck joint (“halsgewricht”) is het punt waar de hals is gemonteerd op de gitaarbody. Om verschillende redenen is dat een belangrijke aangelegenheid. In de eerste plaats moet de verbinding in staat zijn de druk en de trekkracht die ontstaat als de gitaarsnaren zijn aangebracht en op spanning gezet – en die druk kan heel groot zijn! – te weerstaan.

In de tweede plaats beïnvloedt de montage van de hals op de body de klank van het afgewerkte instrument, al was het alleen maar vanwege de toename in gewicht. Om deze en andere redenen wordt de neck joint bij zowel akoestische als elektrische gitaren heel zorgvuldig ontworpen en geconstrueerd. Er zijn drie primaire methoden voor het monteren van de hals:

Set (or “set-in”) Neck (“ingezette” hals)

Dit betekent eenvoudigweg dat de hals op zijn plaats is gelijmd. Deze methode wordt al gebruikt zolang er akoestische gitaren bestaan en wordt bijna altijd gebruikt in de bouw van akoestische gitaren (met een kenmerkende uitzondering, die hieronder beschreven wordt). De ingezette hals is zorgvuldig bijgesneden om precies te passen op de plek waar hij wordt vastgezet op de klankkast van de gitaar. De twee onderdelen worden bijna altijd verbonden met zwaluwstaartverbindingen om het oppervlakte voor het lijmen zo groot mogelijk te maken en de kans dat de hals gaat wrikken zo klein mogelijk te maken. De Les Pauls modellen van Gibson zijn de belangrijkste voorbeelden van elektrische gitaren met ingezette hals.

Bolt-on Neck (Met bouten vastgezette hals)

Deze term is van toepassing op de eerste elektrische gitaar van Leo Fender, die uiteindelijk Telecaster werd genoemd. Ironisch genoeg gebruikte Fender helemaal geen bouten – zijn gitaarhals werd op de vlakke body vastgezet met vier schroeven. Desalniettemin bleef de naam hangen. Sommige gitaarbouwers gebruiken inderdaad bouten. Taylor, een traditionele bouwer van akoestische en elektrische gitaren, ontwikkelde een speciaal bolt-on ontwerp waarbij de kop van de bout aan de binnenkant van de gitaar zit. Bijna alle andere bolt-on necks vind je op solid-body elektrische gitaren.

Neck Through Body (Hals loopt door in de body)

gitaar hals in bodyDeze benadering is beperkt tot alleen solidbody gitaren. De “hals” is eigenlijk een integraal deel van de body en strekt zich uit over de hele lengte van het instrument. In feite zijn de vroege experimentele Les Pauls gitaren begonnen met een houten paal van 10 cm dik, die liep van het uiteinde tot aan de kop met de afgezaagde helften van de gitaar-body aan de zijkanten er aan vastgelijmd. Meer geavanceerde neck-through ontwerpen gebruiken zwaluwstaartverbindingen of messing en groef verbinding – een “mes” in het ene deel dat past in een groef in het andere deel – om de hals met de volle lengte te verbinden met de body-vleugels. Sommige spelers zijn van  mening dat  de minder grote massa van de body-vleugels de resonantie in de lage tonen vermindert, zodat een helder, dun klinkend geluid ontstaat. Neck-through instrumenten doen het goed bij gelegenheden waarbij met een groot volume gespeeld wordt, waarin een precieze toon en zuivere lage tonen nodig zijn. Sommige neck-through gitaren ( de Firebird van Gibson bijvoorbeeld) gebruiken een mahoniehouten halsstuk. Het zachtere hout levert een warmere, rondere toon op die meer kenmerkend is voor een set-in of een set-neck gitaar. De Parker Fly Classic combineert een neck-through ontwerp met licht lindenhout onder zijn carbon/glas “exoskelet” om in een lichtgewicht gitaar te voorzien met het gevoel van veel compactere, harde houtsoorten.

Profielen: A “C,” “U,” of “V?”

Het profiel van de hals (de “vorm” van de hals) is waarschijnlijk het meest persoonlijke kenmerk van een gitaar. Het beïnvloedt de manier waarop je hand en vingers “passen” om de hals en hoe makkelijk je van fret naar fret kan bewegen. Van oudsher wordt bij akoestische gitaren een variant van een “C”-vorm toegepast. Bouwers van elektrische gitaren hebben uitgebreid geëxperimenteerd  en een grote verscheidenheid ontwikkeld, aangepast aan de wensen van gitaristen. Jeff Becks favoriete Fender Stratocaster had een erg dikke “C”-vorm; tegenwoordige modellen van Fenders Custom Artist Jeff Beck Signature Strat hebben een kleinere “C” die gebruiksvriendelijker is voor gitaarspelers.

Het “ovale” hals profiel lijkt op het “C”-profiel. Deze heeft een minder uitgesproken ronding aan de onderkant en heeft zeker volgers. Aan de andere kant is de “U” – een bijna rechthoekige  vorm die je terugvindt op veel Fenders –  misschien het beste voor spelers met lange vingers. En Eric Claptons favoriet is een “V”-hals die in het midden een comfortabele groef heeft. Een variatie hierop is de “omgekeerde V”  die dikker is aan de bas-kant en dunner aan de kant van de hoge noten.

Breedte is evenzeer een factor bij de hals als de vorm, wat sommige gitaarbouwers er toe gebracht heeft de aanduiding met een letter te verlaten en profielen meer te omschrijven in termen als “breed-dik (wide-fat), regulier-dun (regular-thin) enzovoort, waarbij de breedte “breed (wide), gemiddeld (regular) of dun (narrow)” is en de diepte varieert van “dik (fat) en gemiddeld (regular) tot dun (thin).  Dit levert vaak een duidelijker omschrijving van het profiel op en kan je helpen wanner je online naar een gitaar zoekt. Parker en Paul Reed Smith gebruiken dit type omschrijvingen.

Doen frets ertoe?

elektrische gitaar frets kopenDe meeste gitaarspelers hebben weinig aandacht voor frets, maar ze kunnen zowel de klank als de bespeelbaarheid beïnvloeden. In plaats daarvan beschouwen de meeste spelers de frets als een integraal onderdeel van de toets. Als een gitaar een gladde, goed bespeelbare hals heeft waarop je de snaren kunt buigen, er op kunt kloppen en ze kunt plukken, en ze een heldere articulatie geven in alle posities aan de boven- en onderkant van de hals, dan betekent dat de frets perfect zijn geplaatst en op de juiste manier zijn ingebed, om in het algemeen de beste actie te geven. De conclusie is dat frets er zeker toe doen maar de bouwer is het beste in staat om te bepalen welke grootte en dikte van de frets het best past bij de toets van hun instrumenten.

 

Waar moet je op letten bij een elektrische gitaar

Body Type

Elektrische gitaren zijn er met drie grondtypes van body’s: solidbody, semi-hollow, en hollowbody.

Wanneer een langdurende noot, zware versterking en veel effecten gewenst zijn is de solidbody gitaar een goede keuze. Semi-hollow gitaren zijn geschikt wanneer meer de akoestische klank van de gitaar met zware versterking weergegeven moet worden. Hollowbody, of jazz-gitaren, geven het akoestische geluid maar kunnen gevoelig zijn voor feedback bij zware versterking.

Hout

De keuze van een houtsoort heeft natuurlijk invloed op de klankkleur en het gewicht van de gitaar, maar veel andere factoren doen dat ook. Duurdere houtsoorten geven niet noodzakelijkerwijs een beter klinkende gitaar. De belangrijkste vraag is: vind jij de klank van het instrument mooi?

Hals

De keuze voor een hals type is afhankelijk van de grootte van je handen. Halzen zijn er in verschillende vormen, zoals C-vormig, dun, breed-dun etc.

Set Neck vs. Bolt-on

Sommige mensen geloven dat een gelijmde hals een betere sustain heeft dan een hals die is vastgeschroefd. Dit kan je keuze voor een instrument beïnvloeden, maar als je een Fender Stratocaster wilt, dan is de hals bolt-on, punt uit. Daarentegen, als je voor een Gibson Les Pauls gaat, dan is de hals gelijmd.

Mensuur lengte (Scale Length)

De mensuurlengte heeft zowel invloed op de tonale kwaliteit van de gespeelde noten als op de spanning van de snaar bij een bepaalde toonhoogte. Mensuur lengte heeft betrekking op de trillingslengte van de snaar, die bepaald wordt door de afstand tussen de kam en het brug-zadel. De positionering van de frets is in verhouding met de mensuurlengte; langere mensuren hebben meer afstand tussen de frets.

De meeste moderne elektrische gitaren gebruiken één van de twee meest gebruikte mensuur lengten: de “Gibson” mensuur van 24.75 inch (62,9 cm) geeft de Les Pauls zijn ronde aanslag en vette bas, en de “Fender” mensuur van 25,5 inch (64,8 cm), die de Strat zijn heldere, scherpe kwaliteit geeft. Een derde mensuurlengte, de mensuur van 25 inch (63,5 cm) die onder andere gebruikt wordt door Paul Reed Smith produceert een kenmerkende klank en is geen compromis tussen de “Gibson” en de “Fender”.

Intonatie

Intonatie bepaalt of de noten als je verder naar boven speelt op de hals, niet vals worden. Als de afstand tussen de frets (meestal boven de twaalfde fret) niet goed is zal de gitaar nooit zuiver spelen en zal daarom niet te gebruiken zijn voor het opnemen van muziek of bij een optreden.

Aantal Frets

De meeste elektrische gitaren hebben 22 frets, maar als je graag in de hoge registers speelt dan geeft een hals met 24 frets je een hele octaaf boven de twaalfde fret.

Lak

Bij elektrische gitaren heeft de lak niet zoveel invloed op de klank als bij akoestische, maar in beide gevallen hoef je je er geen zorgen over te maken. Gitaarbouwers houden er rekening mee als ze het instrument bouwen.

Brug

Er zijn twee hoofdtypes van bruggen voor de gitaar, de tremolo brug en de stoptail brug. Met de tremolo brug (of “whammy bar”) kun je alle snaren tegelijk laten “duiken” (dive) of buigen (geschikt voor Metal) maar je gitaar kan er makkelijk ontstemd van raken. De stoptail is stabieler voor zo ver het de stemming betreft en omdat het vast zit in de body hebben sommige spelers het gevoel  dat het voor meer sustain zorgt dan de tremolo brug , die boven de body “zweeft”.

Elementen

De meeste gitaren hebben twee elementen, één dicht bij de hals, die een vetter geluid geeft en één dicht bij de brug, die een meer “nasale” klank geeft met meer boventonen. Een drie-keuze schakelaar geeft je de mogelijk te kiezen tussen beide elementen of ze te mengen. Sommige gitaren hebben een vijf-keuze schakelaar die de elementen mengen en hun fase veranderen om meer “glasachtige” tonen te produceren. Een derde, of midden- element, is op sommige gitaren ook verkrijgbaar voor meer keuzen in het mengen van het geluid.

Stem-mechanisme

Het soort stemmechanisme dat je gitaar heeft is erg belangrijk. Dat zorgt ervoor dat je de gitaar precies kunt stemmen en dat hij de toonhoogte houdt. Ingebouwde stemmechanismen zijn bestand tegen roest en corrosie en hebben daarom niet zoveel onderhoud nodig als open stemmechanismen.

 

Winkel voor Elektrische gitaren »

 

Heb je nog vragen? Contacteer ons dan met je vragen alvorens je een elektrische gitaar kopen gaat.