Home Elektrische gitaar Squier Affinity Stratocaster review

Squier Affinity Stratocaster review

Squier Affinity Stratocaster review gitaar

De collectie Affinity gitaren van Fender/Squier is een hoogwaardige serie gitaren. Ze zijn er in twee modellen, de Telecaster en de Stratocaster  (voor basgitaren zijn er meer). Deze review gaat over de Stratocaster. De gitaar wordt verkocht voor ongeveer € 170. In deze prijsklasse heeft de Affinity, in tegenstelling tot het zeer goedkope bullet model, heel veel concurrentie van goedkope fabrikanten en grote merken als Epiphone. Om een kans te maken moet deze gitaar dan ook van meer dan middelmatige kwaliteit zijn; hij moet er echt boven uitsteken.

Specificaties

• Squier Affinity StratocasterMateriaal van de kast: elzenhout
  • Materiaal van de hals: esdoorn
  • Materiaal Fretbord : esdoorn of palissander als optie verkrijgbaar bij sommige modellen.
  • Aantal Frets: 21
  • Breedte kam: 40,6mm (De meeste andere stratocaster modellen hebben 42 mm)
  • Slagplaat: 3 lagen (wit zwart wit)
  • Kleuren: zwart, metallic blauw, metallic rood, brown sunburst, lake placid blue, shell pink, surf green, burgundy mist (de cursief gedrukte kleuren zijn nieuw)

Uiterlijk

De gitaar ziet er prachtig uit; hij heeft de populaire stratocaster vorm maar is beduidend mooier dan het bullet model van Squier. De kast is een beetje dunner dan de standaard stratocaster, maar wel zo veel dat hij merkbaar lichter aanvoelt. Dat is op zich niet zo erg, maar ik denk dat het bijdraagt aan een probleem met de resonantie, waarover ik het straks nog wil hebben. Een nieuw onderdeel is de slagplaat met drie lagen. De zwarte omlijning op de slagplaat geeft een mooi beeld dat bij andere goedkope stratocasters ontbreekt. Nieuw in 2013 is ook het aanbod van vier extra kleuren. Het zijn kleuren die populair waren in de jaren 70 en ze hebben meer karakter dan de gewone kleuren van de stratocasters die andere  gitaarbouwers aanbieden. De kop, ook in de stijl van de 70-er jaren, is groter dan van de meeste andere stratocasters. Persoonlijk hou ik er van, maar dat is subjectief.

Squier Affinity Strat gitaar

De gitaar ziet er heel mooi uit en het is goed om te merken dat Squier zijn best heeft gedaan om de gitaar een andere uitstraling te geven dan de gangbare goedkope kopieën van de Stratocaster die veel gitaarbouwers op de markt gooien.

Kwaliteit van de bouw

Squier Affinity Stratocaster snarenAls ik deze gitaar vergelijk met het bullet model dan is de kwaliteit van de bouw verbazingwekkend goed. Het instapmodel is niet slecht, maar de Affinity is echt heel, heel goed en zelfs vergelijkbaar met  mijn Gibson LPJ. De randen van de frets zijn mooi glad en de stemsleutels werken soepel en precies, twee dingen die bij goedkopere gitaren vaak slecht verzorgd zijn.  Het probleem bij veel goedkope Squiers in het verleden, is dat de slagplaat niet evenwijdig aan de brug was aangebracht (wat betekent dat of uitlijning van de elementen of die van de brug niet goed is), ontbreekt hier, ze zijn beide precies recht.  Om kort te gaan, ik was stomverbaasd over hoe goed deze gitaar in elkaar is gezet. Toen ik hem voor het eerst uit de koffer haalde, vroeg ik me zelfs af waarom je een dure Fender zou nemen als dit goedkopere merk zo goed is.

Bespeelbaarheid.

De Squier Affinity Stratocaster speelt erg gemakkelijk. De smallere kam en de daardoor wat dunnere hals maakt dat de gitaar beter in je hand ligt als je kleine handen hebt, zoals ik. Je kunt je hand ook makkelijker over de dikkere snaren buigen. Maar, als je dikke vingers hebt, zou het kunnen dat je de kleinere afstand tussen de snaren een beetje lastig vindt.

In tegenstelling tot mijn Squier Bullet, waarvan de tremolo niet echt werkt, is de tremolo van de Affinity prachtig. Hij is makkelijk hanteerbaar, met de juiste mate van weerstand (tenminste naar mijn smaak). Vaak zorgt de tremolo er voor dat de gitaar snel ontstemd raakt, maar ik heb er bij deze niets van gemerkt.

Squier Affinity Stratocaster gitaar

De elementen geven een mooi rollend geluid, precies zoals je van een stratocaster verwacht. Met de toonknoppen op 10 klinken de elementen fel en scherp maar als je ze lager zet wordt de toon op een mooie manier zachter. De keuzeschakelaar met 5 mogelijkheden functioneert  zoals het bij een stratocaster hoort, met keuzes van elementen die het totale bereik aan klanken bieden. De gitaar mist wel sustain. Dat komt waarschijnlijk door de dunnere kast, die minder massa heeft om te resoneren. Normaal is het geen probleem als je speelt, maar als je een noot langer wilt aanhouden, heb je het gevoel dat de gitaar een beetje zijn adem kwijtraakt.

Ik ben er niet zeker van of het aan de gitaar ligt of aan mijn andere apparatuur, maar ik heb een vreemd brom-probleem. Op mijn hoofdversterker is er weinig of geen brom te horen, maar op mijn oude versterker is het afschuwelijk. Eerst dacht ik dat de versterker kapot was, maar toen ik mijn Gibson probeerde was er geen brom te horen. Alleen als ik de Squier Affinity Stratocaster aansluit  heb ik de brom. Heel raar en erg irritant. Maar omdat ik de brom niet op mijn hoofdversterker heb is het waarschijnlijk geen fout in de gitaar.

Conclusie Squier Affinity Stratocaster review

Als je op zoek bent naar een gitaar in deze prijsklasse, koop deze dan, je zult er geen spijt van krijgen. Als je denkt aan de Bullet strat, betaal dan iets meer voor de Affinity. Dat is het waard. De Affinity is op alle fronten net een tikje beter. Je kunt de gitaar lang gebruiken, zelfs als je hem ruw behandelt, en je krijgt er ongetwijfeld geen behoefte aan een ander te kopen, wat met de Bullet strat waarschijnlijk wel het geval zal zijn

Vergeleken met andere stratocasterklonen, die zonder licentie gemaakt zijn (Squier Guitars is van Fender, dus de gitaren zijn officieel), is er geen twijfel. De Affinity is de beste koop en benut de kennis van Fender ten volle.

Als het gaat om Epiphones gitaren heb ik veel goeds gehoord over de Les Pauls 100. Die heeft humbuckers, zodat hij een andere klank geeft en het is afhankelijk van je eigen smaak of je dat wilt of niet. Maar ik twijfel er sterk aan of de gitaar ook maar enigszins kan tippen aan de kwaliteit van de Squier Affinity.

Ben je er nog niet uit?

> Bekijk hier onze gitaar kopen TOP 10.