De ultieme handleiding voor het kopen van een akoestische gitaar.
Niet alle akoestische gitaren zijn gelijk. Er zijn veel verschillen en kenmerken die elke gitaar onderscheidt van een ander. Sommige kenmerken zijn heel goed zichtbaar, andere zijn kleiner en vragen wat meer aandacht.
Als je een serieuze investering doet, wat het kopen van een gitaar is, dan is het belangrijk om je beslissing om te kopen te baseren op inzicht.
Het doel van deze handleiding is om je een uitgebreid overzicht te geven van de zaken waar je aan moet denken als je een akoestische gitaar koopt of om de kwaliteit van een exemplaar te bepalen. We zullen naar de volgende zaken kijken.
>> bekijk de nieuwste akoestische gitaren op de markt >
Inhoud
- Het bepalen van jee budget en je doelen
- De onderdelen van de gitaar
- De belangrijkste zaken om in aanmerking te nemen bij het kopen van een akoestische gitaar
- Types klankkast van een akoestische gitaar
- Klankhoutsoorten en andere houtsoorten die de klank van een akoestische gitaar beïnvloeden.
- Elementen en elektronica voor de akoestische gitaar.
- Specifieke koop-tips voor beginners en voor meer ervaren gitaristen
- Waar koop je een akoestische gitaar en het feitelijke proces van aankoop.
Het bepalen van je budget en je doelen
Als je op zoek gaat naar een akoestische gitaar kun je gemakkelijk verdwalen in alle mogelijkheden. Om te beginnen, zul je willen nadenken over de volgende vragen:
- Hoeveel geld kan ik besteden?
- Hoeveel geld wil ik sparen?
- Waar ga ik mijn akoestische gitaar voor gebruiken? (bijv. alleen voor ontspanning, live optredens, opnames etc.)
- Wat is mijn speelstijl? (bijv. zware slag, lichte slag, tokkelen, bluesy, folk-achtige muziek, etc.)
Begin er mee deze vragen door je hoofd te laten gaan. Als je het antwoord op deze vragen gaat vinden kun je de mogelijkheden inperken. Als we verder gaan zullen we deze zaken wat uitgebreider bekijken.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
De onderdelen van de gitaar
(met de klok mee, te beginnen bij “bridge”: brug, zadel, klankgat, hals, toets of fretboard, kam, stemmechanisme, kop, stemknoppen, frets, draagband haak, slagplaat, zijkanten, klankkast, bovenblad)
De hoofdzaken waar je naar moet kijken
Voordat we in de fijnere details van akoestische gitaren duiken, zijn er bij het kopen van een gitaar een paar algemene zaken om te overwegen.
1.) Scheuren, deuken en brugproblemen. Dat lijkt nogal vanzelfsprekend, maar je wilt er zeker van zijn dat geen enkele onderdeel van de gitaar aan het scheuren is of ernstige slijtage aan de lak heeft. Meestal hebben nieuwe gitaren dat niet, maar omdat iedere klant op de meeste gitaren in de winkel mag spelen, kunnen deze gitaren soms van hun standaard vallen en gedeukt of gekrast raken. Maar als je een gitaar vindt die je bevalt en hij heeft een paar krassen, kun je het ook in je voordeel gebruiken. Als je het niet erg vindt een gitaar te hebben met een beetje “karakter” willen winkels en verkopers vaak wel iets van de prijs af doen als je ze de krassen laat zien.
Krassen zullen in het algemeen de klank van de gitaar niet beïnvloeden, maar scheuren zijn niet goed. Soms zijn scheuren moeilijk te zien, dus controleer het hele instrument grondig. Je moet er ook zeker van zijn dat de brug helemaal gelijk zit met het bovenblad van de gitaar en niet naar bovenkomt of scheurt.
2.) Rechte hals. Kijk met één oog open goed vanaf de onderkant van de gitaar langs de hals om te constateren dat de hals niet op een of andere manier krom, scheef of gedraaid is.
3.) Toets of Fretboard. Als je je hand op een neer laat glijden langs de gitaarhals steken er dan frets uit die ongemakkelijk langs je hand schuren? Soms steken de frets uit buiten de toets en steken ze in je hand. Als je uiteindelijk bij een gitaar uitkomt, waarbij dit het belangrijkste probleem is, dan kan een gitaarbouwer ze bijvijlen voor een acceptabele prijs.
4.) Actie. “Actie” verwijst eenvoudigweg naar de ruimte tussen de snaren en de toets. Als de actie te hoog is, dan is het soms moeilijk de snaren in te drukken tot op de toets. Als de actie te laag is kan het zijn dat snaren andere frets raken en een trillend geluid maken als je aan het spelen bent.
De actie kan veranderd worden door of de kam wat lager te vijlen, als de actie te hoog is, of de kam wat hoger te maken met epoxy als de snaren te laag liggen. Elke gitaarhersteller kan dit voor je doen voor weinig geld, dus laat het je niet afhouden van het kopen van een gitaar als je die graag wilt.
5.) Halsomvang. De breedte van de hals wordt gemeten bij de kam van de gitaar. De breedte kan van merk tot merk verschillen. Voor akoestische gitaren zal de breedte ergens liggen in de buurt van 4,3 cm, 4,45 cm en 4,8 cm. Vooral fingerstyle en klassieke gitaristen willen graag een bredere hals van 4,45 cm tot 5,1 cm. Als je erg dikke vingers hebt, kun je denken aan een bredere hals.
6.) Blijft de gitaar goed gestemd? Er is niets frustrerender dan een gitaar die niet goed gestemd blijft. Wanneer je een gitaar uitprobeert, blijf er dan een poosje op spelen en let er op of hij wel of niet gestemd blijft. Als je een gitaar koopt met een goedkoop stemmechanisme, kun je er voor kiezen dat later een keer te vervangen.
Iets anders om je te realiseren is dat gitaren in de winkel vaak heel oude, versleten snaren hebben die nooit gestemd blijven en meestal vals worden. Als je echt geïnteresseerd bent in een gitaar geeft dan een paar euro uit en vraag of ze de snaren willen verwisselen. Dan kun je de stemming en intonatie beluisteren met nieuwe snaren. Het is de enige manier om deze kwesties goed te bekijken op een nieuwe gitaar.
7.) Intonatie. Intonatie heeft ook betrekking op hoe goed de stemming van de gitaar is, maar op een andere manier. Soms klinkt een gitaar wel goed gestemd als je noten speelt tussen de eerste en de vijfde fret, maar als je een octaaf hoger gaat en rond de 12e fret speelt, is de toonhoogte van dezelfde noot iets te hoog of te laag. Je kunt de intonatie testen door de flageolet noot op de zesde snaar, 12e fret te spelen en dan de noot op de fret te spelen, ook op de zesde snaar, 12e fret. Als de noten niet hetzelfde zijn, een van beide is hoger of lager, dan is de intonatie niet goed. Herhaal dit voor alle snaren om na te gaan of alle snaren goed geïntoneerd zijn of niet.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Klankkast modellen voor de akoestische gitaar.
Er zijn een aantal verschillende modellen voor de klankkast van een akoestische gitaar: klassiek, dreadnought en jumbo.
De naam en precieze afmetingen van deze klankkasten kan verschillen per bouwer. Zo wordt bijvoorbeeld het klassieke klankkast model van Taylor aangeduid als grand auditorium klankkast en Martin’s klassieke klankkast model wordt meestal aangeduid als hun 00 of 000 serie.
In het algemeen zal een klassiek klankkast model een gemiddelde klankweergave geven en wat meer evenwicht tussen hoge, midden en lage frequenties. Dit model is populair bij gitaristen die tokkelen omdat de gitaar veel onderscheid heeft tussen hoog, midden en laag. Maar een klassieke klankkast is ook uitstekend geschikt voor slaggitaar. Bij een klassieke klankkast wil je meestal light gauge (lage spanning) snaren omdat medium gauge snaren meer spanning geven op de hals dan waarvoor de gitaar is ontworpen. Maar sommige mensen gebruiken mediums en laten de truss rod (halspen, een metalen staaf die door de hals loopt ter ondersteuning) aanpassen om de extra spanning te compenseren.
Anders dan het model van de klassieke klankkast geeft het dreadnought klankkast model een veel rijkere bas weergave. Dreadnought gitaren hebben meestal een “groter” geluid dan een klassieke klankkast en klinker daarom luider. Sommigen omschrijven het dreadnoughts geluid als wat meer “dreunend”. Als je een ruige slaggitaar speler bent geef je waarschijnlijk de voorkeur aan een dreadnought gitaar. Dreadnought gitaren klinken vaak het beste met medium gauge snaren, maar je kunt als je wilt ook lichte snaren gebruiken.
Het jumbo klankkast model heeft, evenals de dreadnought een harder geluid, maar de vorm van de klankkast lijkt sterk op de klassieke. In feite is de jumbo een in grootte verbeterde klassieke klankkast. Mensen zijn geneigd voor een jumbo te kiezen wanneer ze de vorm van een klassieke gitaar willen maar een geluid dat dicht bij dat van een dreadnought komt.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Jumbo gitaren zijn vooral populair bij uitvoerende artiesten die hun gitaar aan een draagriem dragen. Soms kan de omvang van de jumbo ongemakkelijk zijn als je zittend speelt omdat de klankkast zo groot in je schoot is. Evenals bij dreadnought worden medium gauge snaren het meest gebruikt op de jumbo, maar je kunt ook hier kiezen voor lichte snaren.
Al deze modellen van klankkasten kunnen ook een cutaway (uitsparing) hebben, waardoor de gitaarspeler hogere fretten op de toets kan bereiken. De meeste mensen zijn het er over eens dat een uitsparing in het algemeen geen invloed heeft op de klank van de gitaar.
Over klankhoutsoorten en andere houtsoorten.
Terwijl het model klankkast de klank van je gitaar kan beïnvloeden is het soort hout waarvan de gitaar is gemaakt nog veel belangrijker voor de klank. Geluid wordt gemaakt als je de snaren aanslaat en de trilling van de snaren wordt overgebracht naar de brug en vervolgens naar het bovenblad van de gitaar. Verschillende soorten hout trillen op verschillende manieren. Daarom zullen sommige gitaren helderder of donkerder klinken dan andere.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Klankhoutsoorten (Houtsoorten voor het bovenblad)
Het hout dat gebruikt wordt voor het bovenblad van de gitaar wordt vaak klankhout genoemd. Het fungeert als het klankbord van het instrument. Los van de feitelijke houtsoort zijn er twee verschillende constructiewijzen van het bovenblad.
De eerste heet gelamineerd fineer. Het bovenblad is gemaakt van dunne laagjes hout, die aan elkaar gelijmd zijn. Dit type geeft niet het beste geluid en daarom zijn gitaren met dit soort klankkast een stuk goedkoper.
Aan de andere kant van het spectrum is er het massieve bovenblad, dat gemaakt is van één stuk massief hout. Dit type bovenblad resoneert beter en geeft meer helderheid en volume dan een bovenblad van gelamineerd fineer. Zoals je welt kunt raden betaal je voor deze hogere kwaliteit ook een wat hogere prijs.
Als het gaat om het soort hout, waarvan het bovenblad daadwerkelijk is gemaakt, beweren sommige gitaarbouwers dat de selectie van de juiste houtsoort voor het bovenblad een van de belangrijkste factoren is voor de algemene klank van de gitaar. Laten we een paar van de meest populaire klankhoutsoorten bekijken.
Sitka Spar
Sitka Spar komt uit Alaska en Noord-West-Canada. Vanwege zijn sterkte en taaiheid wordt het heel vaak gebruikt als bovenblad. Het is een erg stijve en lichtgewicht houtsoort waardoor het een heel hoge snelheid heeft, wat betekent dat de snelheid waarmee het hout de ontvangen energie doorgeeft erg hoog is. Qua toon geeft Sitka sparrenhout de gitarist de mogelijkheid een harde en dus luidere slag te spelen, terwijl de helderheid en volheid van toon erg goed behouden wordt. Bij lagere volumes kan Sitka wat dunner klinken.
Engelmann Spar
Engelmann spar komt uit Noord-Amerika. In vergelijking met Sitka sparrenhout is Engelmann meestal lichter van kleur en ook in gewicht. Het is ook wat minder stijf, wat een lagere snelheid van geluid geeft. Hierdoor verliest Engelmann zijn helderheid bij hogere volumes maar bespeeld met een lager volume is de toon veel rijker en helderder dan bij Sitka sparrenhout.
Western Red Cedar
Red Cedar komt uit West-Canada en de Noordwest kust van de Verenigde Staten. De kleur van red cedar kan variëren van heel licht bruin tot donker roodbruin. Red cedar is een zachtere houtsoort en niet zo sterk als sparrenhout. Typerend is dat red cedar eerder breekt dan sparrenhout. Qua klank wordt red cedar gekenmerkt door warmere, donkerder tonen en een goede basweergave, hoewel het soms wat dof kan zijn. Bij hoge volumes verliest het wat helderheid.
Redwood
Redwood komt uit Noord-Amerika. Het heeft veel van de tonale kenmerken van Western red cedar maar neigt naar een nog wat donkerder geluid. Sommige mensen vinden dat redwood een beetje te vergelijken is met sparrenhout omdat het een wat sprankelender, forsere en pittiger klank heeft dan cederhout.
Mahoniehout
Mahonie wordt gevonden in Centraal Amerika en het Caribisch gebied. Mahonie kan zowel gebruikt worden voor het bovenblad als voor de achterkant en de zijkanten van de gitaar. Je kunt dus een gitaar hebben die helemaal uit mahoniehout bestaat. Het is lichter dan rozenhout, Koa, of esdoorn, maar heeft een heel duidelijke klank met goed te onderscheiden boven- en middentonen. De klank kan bijna omschreven worden als “houtig” en “pittig”, waardoor het een populaire keus is bij veel country en blues fingerpickers.
Koa
Koa komt uit Hawaï en heeft een uitzonderlijk mooie nerf in het hout. Koa lijkt een beetje op mahonie, in die zin, dat het zeer goed onderscheiden boven- en middentonen heeft. dat maakt het heel geschikt voor ritmisch spelen, hoewel het sommige mensen wat dun in de oren klinkt. Koa klinkt het mooist als er luid op gespeeld wordt, maar het geeft minder volume dan sparrenhout. Koa is speciaal gewild voor Hawaïaanse ukeleles en gitaren.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Achter- en zijkanten
De houtsoorten voor het bovenblad zijn niet de enige factoren die bijdragen aan de klank van de gitaar. De achter- en zijkanten hebben ook een groot effect op de algemene klank en toon van de gitaar.
Oost-Indisch rozenhout
Indisch Rozenhout heeft een erg hoge snelheid van klank met een brede verzameling boventonen. Het wordt het meest gekenmerkt door de nadruk op het lage deel met een algemene donkerheid in de andere bereiken. Tegelijkertijd heeft het ook sterke midden- en hoge tonen als kenmerk, die zorgen voor een forse klank in het bovenste register. Van rozenhout wordt gezegd dat het een ingebouwde “reverb” kwaliteit heeft vanwege de vertraging in de aanvang van bepaalde harmonische klanken.
Braziliaans rozenhout
Braziliaans Rozenhout is heel goed vergelijkbaar met Indisch rozenhout maar de meest waardevolle en gewilde van de twee. Oorspronkelijk werden voor de Tweede Wereldoorlog heel veel gitaren gemaakt van Braziliaans rozenhout, maar daarna werd het een bedreigde houtsoort en daarom heel zeldzaam en duur. Qua klank deelt het veel kenmerken met Indisch rozenhout, maar veel mensen zeggen dat een klasse beter is dan Indisch rozenhout.
Mahonie & Koa
Zoals hierboven al gezegd is, zijn mahonie en koa niet alleen houtsoorten voor het bovenblad maar ook voor de achter- en zijkanten. Ze hebben beide een hoge klank snelheid, vergelijkbaar met rozenhout maar zijn in het algemeen minder in de lage frequenties en missen de reverb-eigenschappen die rozenhout op zo’n natuurlijke manier heeft. Mahonie en Koa met elkaar vergeleken, heeft de laatste meestal een voller middenbereik terwijl mahonie zich meer onderscheidt in de hoge en lage tonen.
Esdoorn en Walnoot
Esdoorn heeft een lage klank snelheid en een hoger niveau van interne demping, waardoor de klankkleur erg transparant is. Dat houdt in dat achter- en zijkanten van esdoorn het mogelijk maken om de tonale kenmerken van het bovenblad door te laten klinken zonder het geluid te kleuren. Walnoot is ook tamelijk transparant.
Halzen
Een aantal van de hierboven genoemde housoorten wordt ook gebruikt voor de hals. Een esdoornhouten hals bijvoorbeeld voegt in het algemeen een heldere, puntige toon toe aan de totaalklank. Mahonie wordt ook gebruikt voor halzen. Dit hout zorgt voor ervoor dat de totaalklank wat “houtiger” en warmer klinkt. Rozenhout is ook populair voor het maken van halzen en helpt het middenbereik wat vetter te maken.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Elementen en elektronica voor de akoestische gitaar
Als je je gitaar gaat aansluiten op een geluidsysteem of PA dan moet je nadenken over de elektronica waarmee je je gitaar kunt versterken. Soms is het qua kosten het meest effectief om een gitaar te kopen, waar de elektronica al is ingebouwd. Maar sommige mensen willen een specifiek soort element voor hun gitaar en een ander dan die welke door de gitaarbouwer is geïnstalleerd. Zij zullen dus een gitaar zonder enige vorm van elektronica kopen en zelf een los element aanschaffen, die ze vervolgens zelf installeren, of ze laten de gitaarwinkel dat voor ze doen. Er zijn een paar verschillende soorten elementen.
Elektromagnetische klankgat elementen
Dit is de meest eenvoudige type gitaarelement en het past, zoals de naam al aangeeft, in het klankgat van je gitaar. Mensen willen ze graag gebruiken, want ze zijn meestal vrij goedkoop te krijgen, makkelijk te installeren en er is geen permanente installatie of aanpassing van je gitaar voor nodig.
Het element voelt de beweging van de snaren door een magnetisch veld, wat dan omgezet wordt in geluid, dat buiten de gitaar versterkt kan worden. Van alle elementen is deze het meest bestand tegen feedback (rondzingen), waardoor ze heel geschikt zijn als je er hard, in live optredens, mee speelt.
Sommigen hebben als bezwaar dat deze elementen niet goed in staat zijn alle nuances van het geluid op te pikken. Ook zijn er die vinden dat de elementen er lelijk uitzien omdat ze in het klankgat zijn aangebracht en er meestal een draad over het bovenblad van je gitaar loopt; tenzij je een gat in de achterkant boort en daar doorheen de draad aansluit.
Een paar populaire mogelijkheden voor klankgat elementen zijn de Seymour Duncan Woody, Fishman Neo-D02 en Fishman Rare Earth Pro-Rep-102.
Microfoon element
Microfoons geven je de meest nauwkeurige weergave van het oorspronkelijke geluid van je gitaar; meer dan ieder andere element. Ze vangen het geluid van het instrument direct op en zetten het over in een elektrisch signaal dat versterkt kan worden. Het nadeel is dat de feedback een enorm probleem kan zijn als je op het podium staat of in een setting met veel omgevingsgeluid.
Een manier om feedback tegen te gaan is de microfoon in de gitaar te stoppen, dichter bij de geluidsbron (de snaren) maar uiteindelijk isoleer je zo de microfoon en vangt hij een kleiner bereik van de geluidsbron op.
Contact (klankbord en onder-zadel) elementen
Contactelementen worden direct op de gitaar gezet en ze signaleren en converteren dan de trillingen van het instrument, die kunnen worden versterkt als geluid. Sommige mensen duiden contactelementen aan als piezo elementen. Algemeen gesproken zijn er twee verschillende plaatsen waarop een element kan worden aangebracht op de gitaar: op het klankbord of onder het zadel.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Het klankbord is eenvoudig weg het bovenblad van de gitaar. Het bovenblad van de gitaar trilt en produceert geluid als je speelt en dat maakt het een goede plek om je contactelement op aan te brengen. Klankbordelementen lijken op kleine schijfjes, niet veel groter dan een munt van 50 eurocent, en je plaatst meestal twee of drie op het klankbord om het geluid van het instrument op te vangen. Voor een minder permanente installatie kun je deze elementen ook op de buitenkant van het bovenblad plaatsen. Voor een meer permanente installatie plaats je ze in de gitaar aan de onderkant van het bovenblad.
Een paar populaire mogelijkheden voor klankbord elementen zijn de K&K Sound Twin Spot Internal en de Fishman SBT-E .
Onder-zadelelementen zien er uit als een klein staafje draad dat gemaakt is van een piezo materiaal en ze worden, zoals de naam al zegt, onder het zadel van je gitaar aangebracht. Het zadel is een stukje plastic (of been) waarover de snaren liggen op het punt waar de brug aan het bovenblad is bevestigd. Onder-zadelelementen zijn waarschijnlijk de meest populaire omvormers die optredende artiesten gebruiken. Ze zijn bijna immuun voor feedback, net als klankgat elementen, maar geven veel duidelijker en nauwkeuriger de klank van het instrument weer, bijna even goed als een microfoon. Vergeleken met andere elementen zijn onder-zadel elementen waarschijnlijk het moeilijkst te installeren, want mogelijk moet je een gat boren voor de draad en moet je de zadelgleuf breder of dieper maken.
Een paar populaire mogelijkheden voor onder-zadel elementen zijn de LR Baggs Element, LR Baggs iBeam Active, en de Fishman Matrix Infinity.
Tweevoudige bron (Dual Source of Blender) element
Sommige elektronische systemen mengen (blend) een interne microfoon met een onder-zadelelement. Een dergelijk “blender”systeem geeft je de mogelijkheid om te regelen hoeveel signaal van de microfoon naar de output gaat en hoeveel van het onder-zadel element. Gitaarspelers die dit systeem gebruiken zetten vaak de interne microfoon net hoog genoeg om de nuances van de gitaar te laten horen in het totaalgeluid en gebruiken het andere element om voor het grootste deel van het geluid te zorgen. Dit geeft je de mogelijkheid feedback tegen te gaan en toch de interne microfoon te gebruiken.
Deze systemen kunnen aardig prijzig zijn maar veel mensen zullen je verzekeren dat ze het volledig waard zijn als je serieus het beste geluid uit je gitaar wilt krijgen. Een paar populaire mogelijkheden voor blender elementen zijn de Fishman Ellipse Matrix Blend en de Fishman Rare Earth Blend Soundhole Pickup. Een hoop mensen kiezen echter voor een aparte ingebouwde of externe voorsterker voor microfoon en element.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Beoordeling van elementen
Nu je wat meer weet over de verschillende types elementen is het goed om een paar, of verscheidene, te proberen om te kijken hoe ze het doen op jouw gitaar. Sommige elementen kunnen de hoge registers er uit laten knallen, andere hebben misschien een meer naar voren komend middenbereik en weer andere kunnen de bassen het hardst laten klinken.
Als vuistregel geldt dat een duurder element niet perse leidt tot “beter”. Soms is het gewoon alleen maar duurder. Dus is proberen van, luisteren naar en recensies lezen over verscheidene elementen ongelooflijk belangrijk.
Waar je in het algemeen naar moet kijken als het om geluid gaat is hoe goed de elementen het natuurlijke geluid van je gitaar reproduceren; dat betekent dat het element een tamelijk evenwichtige EQ weergave moet hebben, of schuifjes en knoppen waarmee je er een evenwichtige EQ weergave kunt krijgen. De beste manier om de EQ weergave te zien is het element rechtstreeks op een PA-systeem aan te sluiten en niet op een akoestische versterker, omdat die zijn eigen textuur zal toevoegen. Een directe aansluiting geeft een zeer dichte benadering van het natuurlijke geluid. Als je het niet zo kunt regelen dat er een fatsoenlijke toon uitkomt, dan is de kans groot, dat je dat element niet moet hebben.
>> Winkel voor gitaar elementen >
Specifieke kooptips voor beginners versus meer ervaren spelers
Zoals je begrijpt is er niet noodzakelijkerwijs een “juiste” keuze van hout, klankkast model, elementen, halsomvang, actie en stemschroeven; de keuze van jouw gitaar zal eerder sterk afhangen van het soort klank en de bespeelbaarheid die jij hoopt te krijgen en uiteindelijk ook van wat voor soort gitaar je je kunt veroorloven. De waarheid is dat je € 10.000 en nog veel meer aan een gitaar kunt uitgeven. The sky is the limit.
Daarom is het zo belangrijk een budget te bepalen. Wat kun je betalen? Of misschien meer: waarvoor ben je bereid te sparen?
Factoren die de prijs beïnvloeden zijn onder meer de houtsoort, de kwaliteit van het hout, de mate van vakmanschap, keuze van elektronica, de hoeveelheid decoraties (bijvoorbeeld inleg van paarlemoer), keuze van stemmechaniek, etc. Je kunt gerust zeggen dat je bij gitaren krijgt waarvoor je betaalt, ook al zijn er ook daar uitzonderingen op.
Als je beginner bent….
Je hoeft geen duizenden euro’s van de plank te halen voor je eerste gitaar. Je kunt je als beginner afvragen: “Wat nu, als ik gitaarspelen toch niet zo leuk vind als ik eerst dacht en ik blijf zitten met het feit dat ik al dat geld heb uitgegeven?“
In de eerste plaats zou ik je aanraden om te kijken of je een gitaar van een vriend kunt lenen als je leert te spelen. Er is altijd een kans dat een collega, een buurman of een vriend een gitaar heeft die maar wat staat te staan. Op deze manier kun je gitaar leren spelen uitproberen zonder het risico van een grote investering.
Aan de ander kant echter is het goed om het kopen van een akoestische gitaar te beschouwen als een investering. Als je een goede investering doet zul je later waarschijnlijk ook een goed rendement hebben op die investering. Het is mijn ervaring, dat je het beste een budget kunt plannen tussen tenminste €200 en €550 voor een heel eenvoudig instapmodel gitaar en dan nog eens €80 voor een draagband, koffer, stemapparaatje, plectrums en een capo.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Het valt me op dat het enige dat mensen vergeten, is het kopen van een goede, geschikte koffer. Veel mensen gebruiken de doos, of goedkope plastic hoes waarin ze de gitaar gekocht hebben. Maar als je zoveel geld investeert, is het misschien ook verstandig om die investering binnen en buitenshuis te beschermen. Als je de gitaar het meest thuis denkt te gaan gebruiken, en er af en toe mee op pad gaat in je auto dan kan het kopen van een fatsoenlijke koffer met harde wanden de moeite waard zijn. Het zal voorkomen dat er op je gitaar getrapt wordt, dat je kat of je kind er op loopt te springen of dat hij beschadigd raakt bij vervoer. Voor degenen van ons die van plan zijn om veel met onze gitaar te lopen of te fietsen is het goed om te zoeken naar een goede koffer om aan de schouder of op de rug te dragen. Daarmee houden we onze handen vrij en uitgerust voor het spelen als we de gitaar de hele tijd met ons mee moeten slepen.
Ik heb vaak gezien dat mensen een goedkope gitaar voor minder dan 100 euro kopen en dan ontmoedigd raken bij het spelen omdat de gitaar nauwelijks gestemd blijft, de fretten uitsteken en in je hand snijden, de actie super hoog is en ze gewoon slecht klinken. Denk er aan, je wilt iets wat je inspireert als je er op speelt. Ik weet dat een budget heel beperkt kan zijn, maar als dat het geval is, wacht dan een maand, of een paar, om voor een instrument te sparen dat je goed bevalt. En bovendien geeft het gevoel een echte investering te doen je een groter verantwoordelijkheidsgevoel bij het leren gitaarspelen.
Als je een beginner bent wil je misschien ook wat adviezen voor het kopen van een goede akoestische gitaar bekijken en een paar andere tips voor het kopen van je eerste gitaar.
Als je al een poosje speelt…
Misschien ben je al een tijd aan het spelen en ben je eindelijk zover dat je tenminste 500 tot 1000+ euro hebt gespaard en een betere gitaar wilt. Je weet dat je de komende jaren zult blijven spelen en voor zover je het kunt bekijken ben je een serieuze speler, zij het voor je plezier of om op te treden.
Wanneer je in deze hogere prijssegmenten komt dan heb je om te beginnen wat meer keus in houtsoort, elektronica en stemmechanieken. Het beste wat je kan doen is om een vriend mee te nemen naar je plaatselijke muziekwinkel en op elke gitaar te spelen die ze hebben en te luisteren. Probeer de verschillen en de nuances te ontdekken in de klank van de verschillende gitaren. Als je een aantal gitaren bespeeld hebt, moet je de verschillen zo langzamerhand op kunnen pikken en duidelijker van elkaar kunnen onderscheiden.
Met deze gitaren in de hogere prijssegmenten is het zo dat het niet vaak voorkomt dat er één helemaal nergens naar klinkt. Je kunt de klank van de ene gitaar mooier vinden dan van een ander, maar daarom komt het juist neer op jouw voorkeuren en op het bepalen van wat jij graag hoort en wat jij graag wilt.
Als je bijvoorbeeld een tokkelaar (fingerpicker) bent dan zou je kunnen kiezen voor een kleiner klassiek model klankkast met een cederhouten bovenblad en rozenhouten of mahonie achterkant en zijkanten. Als je een ruige slaggitarist bent, wil je waarschijnlijk een dreadnought met een sparrenhouten bovenblad die dergelijke harde volumes aankan. Als je graag van allebei een beetje wilt doen, kun je kiezen voor een klassiek model klankkast met een sparrenhouten bovenblad en rozenhouten achterkant en zijkanten. Het hangt er gewoon vanaf.
Waar koop je een akoestische gitaar en hoe gaat het feitelijke proces van aankoop.
Idealiter wil je je gitaar kunnen uitproberen en er op spelen voor je hem koopt. Loop alle plaatselijke muziekwinkels bij jou in de regio af. Soms hebben plaatselijke muziekwinkels (vooral als je in een kleine stad woont) niet de mogelijkheid om de mooiere gitaren op voorraad te hebben, dus je kunt er ook over denken om eens te kijken in populaire winkels als Bax-Shop.
Als je een beginner bent, kun je misschien een beetje geïntimideerd raken als je een muziekwinkel binnenloopt om een paar gitaren te proberen. Soms zijn er daar mensen met veel poeha die demonstratief hun “geweldige” vaardigheden lopen te showen. Maak je niet druk over hen of anderen. Je doet een serieuze aankoop en het gaat om JOU als koper, die aan het spelen is op – en luisteren naar de gitaar in jouw handen. Als er teveel lawaai is en je jezelf niet kunt horen, vraag dan iemand van het winkelpersoneel om een rustiger ruimte.
Echt, het is belangrijk dat je jezelf kunt horen, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Als je desondanks nog steeds geïntimideerd raakt in het hele proces van het kiezen van een gitaar, denk dan aan de mogelijkheid iemand mee te nemen die je kent en die ook gitaar speelt.
Als er in jouw regio geen muziekwinkel is of je bent niet in de gelegenheid naar één toe te gaan, dan kun je mogelijkerwijs een akoestische gitaar online kopen. Als je deze manier kiest moet je jezelf wel heel goed op de hoogte stellen en zoveel mogelijk recensies lezen, omdat je niet de luxe hebt om zelf naar de gitaar te luisteren.
Veel populaire muziekwinkels als Musician’s Friend of Bax-Shop hebben pagina’s met productrecensies waar je de recensies van bezitters kunt lezen van wat voor specifieke akoestische gitaar je dan ook wilt kopen. Je kunt ook op zoek gaan naar verschillende gitaar forums waar je andere gitaarspelers kunt vragen welke gitaar je, met jouw wensen, het beste kunt kopen.
Conclusies
Er zijn verschrikkelijk veel verschillende kenmerken en nuances die de ene gitaar onderscheiden van de andere. Als je je budget kunt bepalen, en je doelen voor het spelen, dan maak je een goede start met het kiezen van een akoestische gitaar. Uiteindelijk zijn je oren je gids. Wat klinkt voor jou goed? Over verschillende klankkleuren gesproken, de voorkeur van de luisteraar kan zo subjectief zijn! Als je je eigen oren niet vertrouwt bij het kiezen van de juiste gitaar, neem dan iemand mee die je wel vertrouwt.
En als we heel eerlijk zijn, uiteindelijk klinkt een gitaar zo goed als degene die er op speelt. Dus raak niet verstrikt in het koopproces en wordt er niet door overweldigd. Blijf veel spelen en oefenen. Zelfs een niet zo geweldige gitaar kan prachtig klinken als er een goede speler op speelt.
> winkel voor akoestische gitaren (beste aanbiedingen)
Vraag aan onze lezers
Wat zou je willen toevoegen aan deze ‘ akoestische gitaar kopen ‘ -handleiding? wat zijn jouw overwegingen en waar kijk jij naar bij het kopen van een akoestische gitaar?