DELEN
Yamaha LL16D ARE review

Betoverende en betaalbare akoestische gitaar

De nieuwe, in China gemaakte, serie 6 L gitaren combineren op veelbelovende manier een de grote geloofwaardigheid van Yamaha’s met een absoluut redelijk prijsniveau.

Los van de abalone is de Yamaha LL16D ARE verder gelijk aan de LL16 ARE (tot en met de prijs) met zijn degelijke rozenhouten achter- en zijkanten.

>> Klik hier voor beste online aanbieders >

Constructie

Yamaha LL16D ARE gitaar zwartAl de nieuwe gitaren van de 6 en 16 series hebben een stevig Engelman bovenblad van sparrenhout, behandeld volgens Yamaha’s ARE methode, die eerder alleen bij de (in Japan gemaakte) gitaren van de 26 serie en hogere toegepast werd. In zijn marketing materiaal gaat het bedrijf uitgebreid in op ARE en beweert dat door het reguleren van temperatuur, vochtigheid en druk op een ‘sub-cellulair’ niveau, de moleculaire structuur van het sparrenhout verandert en meer lijkt op dat van een gitaar die al jarenlang bespeeld en gebruikt is: hij is ‘ingespeeld’, ‘ouder’ of hoe je het ook maar wilt noemen.

Gemakkelijker te begrijpen is de nieuwe, minder geprofileerd gekartelde, X vormige structuur die Yamaha heeft ontwikkeld om ten opzichte van vorige modellen het volume te vergroten en de bas respons te verbeteren. Dat neemt niet weg dat de LL kast (ontwikkeld op basis van Yamaha’s aangepaste en gewaagde FG vorm uit 1966) oorspronkelijk was ontworpen om minder dreunend te klinken dan de fameuze Martin D. ‘Goed uitgebalanceerd’ en ‘past makkelijk in een band mix’, is het soort eigenschappen waar Yamaha voor gaat.

Alle gitaren van de serie zijn voorzien van Engelman sparrenhouten tops

Instrumenten van de 16 serie hebben veel keuzemogelijkheden in degelijke mahonie, of, zoals ons recensiemodel, rozenhouten achter- en zijkanten. Yamaha probeert hiermee in te spelen op de meest gemaakte keuzes en levert hem niet te vergeten in een behoorlijke variëteit aan lakken, afhankelijk van het model.

“Zoals altijd bij Yamaha is de kwaliteit van de afwerking superieur, zo goed dat we bijna vergeten het er over te hebben.”

Yamaha heeft ook het hals profiel opnieuw vormgegeven, in de eerste plaats naar omhoog minder taps toelopend als vorige modellen – waardoor de omvang van de hals minder sterk vermindert als je omhoogschuift langs de hals. Darnaast is het profiel een beetje ronder geworden, iets minder v-vormig dan eerder, en de toets en bindingen zijn minder afgerond en daardoor voel je ze beter.

Yamaha LL16D ARE akoestische gitaar reviewWe vinden dit een lekkere hals; hij heeft genoeg vlees om traditioneel aan te voelen en heeft een goede compromis in de keuze van ruimte tussen de snaren, geschikt voor zowel slag als tokkelen. Maar we vragen ons toch af of de Yamaha niet beter af zou zijn geweest met een smallere kam en minder ruimte tussen de snaren voor de stijl die waarschijnlijk het meest op deze gitaar wordt gespeeld.

Zoals altijd bij Yamaha is de kwaliteit van de afwerking superieur, zo goed dat we bijna vergeten het er over te hebben. De uitvoering is heel erg een zaak van persoonlijke voorkeur; naar onze mening zullen de meeste gitaristen de wat lage acties en het comfortabele gevoel waarderen – precies wat deze gitaar biedt – terwijl anderen meer hoogte en weerstand zullen willen om hun tokkelstijl makkelijker te spelen en waarbij de snaren meer ruimte hebben om uit te klinken.

De gitaar heeft een element, maar het enige zichtbare gedeelte is de plug ingang: geen voorversterker, geen batterij, geen regelaars, niets. Het is een eind verwijderd van de actieve systemen in andere modellen; er zit een veel eenvoudiger ‘Zero Impact’ element onder de zadels (het PU-R element, hetzelfde als in de instrumenten van de Yamaha A serie).

Het is dapper van Yamaha om alle onboard regelaars weg te laten en er van uitgaat dat de gebruiker of een DI of een externe voorversterker moet hebben om het beste uit deze gitaar te krijgen: laten we niet vergeten dat we altijd lopen te mopperen over al te complexe, lelijke voorversterkers, om maar niet te spreken over hoe vlak de meeste klinken. ‘Hou het simpel’ lijkt de nieuwe benadering van Yamaha te zijn en wij kunnen daar niets tegen inbrengen.

 

Geluid

De stijfheid van de 5-delige hals draagt bij aan de in het algemeen heldere, levendige klank van de gitaar en de ebbenhouten toets en brug dragen daar aan bij. Hij heeft geen opmerkelijk krachtige,  diepe bas en het algemene tonale beeld verschilt erg van de warmte in de lagere middentonen van de Martin’s 15 serie bijvoorbeeld, die misschien de  moderne toetssteen is voor de huidige ‘new folk’ instrumenten.

“De LL16D doet je enigszins denken aan oude Gibsons; een J-50 uit de midden jaren zestig bijvoorbeeld.”

Nu we dat eenmaal vastgesteld hebben kan niet ontkend worden dat de L serie familie een indrukwekkende balans heeft.  De Yamaha LL16D ARE doet je enigszins denken aan oude Gibsons; een J 50 uit de midden jaren zestig bijvoorbeeld is niet een gitaar die je direct van de sokken blaast, maar,  jonge, wat klinkt hij lieflijk en wat neemt hij makkelijk op.

Yamaha LL16D ARE akoestische gitaar achterkantDeze is nieuwer en strakker van klank, maar hij heeft iets van die lieflijkheid in zich. Hij is zeer  geschikt voor een standaard band mix, zonder te veel tijd te verliezen met microfoonposities en equalizers.

Met een versterker klinken de ‘Zero Impact’ elementen meteen goed. Met onze referentie AER Compact 60 3 set met flat EQ in kanaal één (met de knop op high-input gevoeligheid en ‘colour’ uit) is er meer dan genoeg output van het passieve systeem dat een heel uitgebalanceerde, veelzijdige klank weergeeft.

Het houdt de essentie van het akoestisch geluid en er zijn geen hoorbare feedback problemen, minimaal kwakende piezo middentonen en geen scheermesscherpe hoge tonen. Sommige van ons spelen soms live en zouden heel gelukkig zijn met dit signaal: het is alles wat je nodig hebt en niet meer dan dat. Het enige nadeel is dat je helemaal geen onboard regelaars hebt, maar nogmaals, de geluidsman zal meer dan tevreden zijn met die situatie.

De helder klinkende LL16D is een van de topmodellen in de nieuwe L serie

De hedendaagse populariteit van ‘new folk’ muziek schaadt de gitaren van de verbeterde 16 L serie niet, ook al is de fabriek niet meegelift op de alles-van-mahoniehout-trend. Belangrijker is de tijdloze uitstraling die deze gitaren in 2014 even actueel maakt als in alle veertig jaren daarvoor, vanaf het moment dat de L serie voor het eerst uitkwam.

De LL16D is het luxe zwarte schaap van de familie met zijn glimmende uiterlijk, maar net zo als je altijd een mooi zwart pak of een zwart jurkje nodig zult hebben  zo zal een kwaliteits-flattop in bijpassende gala uitvoering nooit uit de mode raken.

Waardering GitaarZone

Pro’s

Zeer indrukwekkende uitgebalanceerde klank. Zeer goed bespeelbaar. Goede constructie en onderdelen. uitstekende kwaliteit.

Contra’s

Geen onboard element regeling, maar de geluidsman zal het prima vinden…

Oordeel Yamaha LL16D ARE review

Chiquere versie van de meer eenvoudige LL 16 ARE, die verbazingwekkende specificaties biedt tegen een zeer redelijke prijs.

>> Klik hier voor beste online aanbiedingen >

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here