fender gitaar

Het is een goedkope gitaar!

Jazeker, deze gitaar kost in Nederland maar € 110 (bij bijvoorbeeld Bax-Shop), en ongeveer € 95 in de Verenigde Staten. Dat is krankzinnig goedkoop voor een elektrische gitaar. In de muziekwereld is het echter vaak zo dat instrumenten die zó goedkoop zijn, vaak slechte instrumenten zijn en de moeite van de aankoop niet waard zijn. Is deze gitaar ook zo’n instrument?

Specificaties Squier by Fender Bullet Strat

• Materiaal behuizing: essenhout
  • Materiaal hals:  esdoornhout
  • Materiaal fretboard: rozenhout
  • Lengte: 65 cm
  • Aantal fretten: 21
  • Kleurvarianten: Sunburst bruin, zwart, arctisch wit, fiesta rood, daphne blauw, roze.

Algemene informatie

Squier is in handen van Fender en bouwt gitaren die kopieën zijn van de bekende Fender gitaren, voor lagere prijzen (prijzen die normaal gesproken voor gitaren die in Mexico gebouwd zijn beginnen bij zo’n € 290). Squier heeft een vergunning van Fender en de gitaren die Squier maakt vallen onder de garantieregeling van Fender. Dit betekent dat de gitaren van Squier over het algemeen goedkoop zijn en toch goed gebouwd zijn.

De Stratocaster stijl is een van de oudste stijlen voor elektrische gitaren die  we kennen. Het model werd in 1954 door Leo Fender ontworpen en wordt sindsdien jaar in jaar uit nog gebouwd.

Stratocasters zijn te herkennen aan hun golvende vorm en 3 single coil pickups. Vele beroemde gitaristen zoals Jimi Hendrix en Billie Joe Armstrong bespeelden, en spelen nog steeds, een stratocaster.

Bouwkwaliteit

Met zo’n lage prijs is de bouw het aspect waarvan je verwacht dat erop is bezuinigd om te kosten laag te houden. Ik heb deze gitaar nu meer dan een jaar in mijn bezit en de kwaliteit is over het algemeen redelijk goed.

De gebruikte materialen zijn goedkoper dan de materialen die je vindt op de duurdere Fender gitaren. De materialen zijn echter nog steeds duurzaam en van goede kwaliteit. Er zijn wel twee puntjes aan mijn gitaar die ik weliswaar geen “problemen” wil noemen, maar die toch zeker verbeterpunten zijn: om te beginnen was de slagplaat niet geheel recht en ten tweede (en iets belangrijker) waren de tuners op bepaalde punten erg stijf. De tuners doen wat ze moeten doen, maar ze voelen niet aan als tuners van hele hoge kwaliteit.

Al met al zou ik zeggen dat de gitaar 7 punten uit 10 scoort als het gaat om de bouw: goed, met wat ruwe kantjes, wat je kunt verwachten van zo’n goedkoper gitaar.

Speelbaarheid en geluid

Dit is natuurlijk het belangrijkste onderdeel en gelukkig kan ik melden dat de Squier Bullet Stratocaster op dit vlak niet teleurstelt.

De hals van deze gitaar is vaak geprezen, zelfs in vergelijking met duurdere modellen. Hij is licht gelakt en bijna zijdeachtig glad. De body van de gitaar is van lindehout, wat een goede houtsoort is. (in tegenstelling tot het multiplex dat bij veel andere goedkope gitaren wordt gebruikt) De pickups van de gitaar zijn redelijk, ze doen wat ze moeten doen, al maken ze wel een zoemend geluid bij hogere klanken (wat tot op zekere hoogte ook te verwachten valt met single coil pickups). Veel gebruikers vervangen deze pickups al snel door betere exemplaren.

Als Stratocaster heeft de gitaar die control knoppen: voor volume en 2 tone controls (een voor de pickup achter, een voor de pickup voor). Deze knoppen voelen soepel aan en draaien goed. De gitaar heeft een tremolo (Whammy bar). Dit klinkt als een aardig feature, maar op zo’n goedkoper gitaar werkt het helaas niet echt goed. De bar is dusdanig los geplaatst dat hij rammelt als je met normale kracht speelt. Als je hem probeert te gebruiken is hij zo stijf dat het lijkt alsof je de gitaar in tweeën moet breken voordat er iets aan het geluid verandert.

Aangezien deze gitaar een Stratocaster is, is het een goede allrounder en kan hij alle muziektypen wel aan, van jazz tot metal, hoewel hij bij metal en zware rock beduidend minder sterk klinkt. Dit is geen kritiek op deze specifieke gitaar, maar meer een kritische noot bij alle Stratocaster gitaren.

Al met al zou ik de gitaar ook 7 punten uit 10 geven voor het geluid en de speelbaarheid. Het is een plezier om op de gitaar te spelen, hoewel hij beduidend minder goed klinkt dan de wat duurdere gitaren. De matige tremolo kan ik echter op de koop toenemen, aangezien er maar zeer weinig gitaren in deze prijsklasse zijn die een goede tremolo hebben.

Conclusie Squier bullet review

Deze gitaar richt zich op de beginnersmarkt en doet het goed voor deze doelgroep. De lage prijs betekent dat een beginner gemakkelijker alles kan kopen wat hij nodig heeft om te beginnen (waaronder een versterker en andere accessoires) voor ongeveer € 150.

Deze gitaar zal een paar jaar meegaan, voordat de speler behoefte krijgt aan een upgrade naar een betere gitaar. Ook als dit moment aangebroken is, zal de gitaar nog niet “op” zijn. Als je wilt beginnen met gitaar spelen, dan zou ik je deze gitaar absoluut aanraden boven goedkope gitaren van onbeduidende merken voor dezelfde prijs. Dit is een product dat je kunt vertrouwen. Tegelijkertijd zou ik je echter ook aanraden om, als je iets meer geld voor je gitaar kunt uittrekken, de Squier Affinity strat voor een meerprijs van zo’n € 50 te kopen, aangezien de kleine probleempjes die de Bullet had in deze gitaar zijn gladgestreken. Mijn review van deze gitaar vind je hier: